Rehabilitacja ręki i barku

rehabilitacja ręki Kraków

Jedną ze naszych specjalizacji jest rehabilitacja ręki, stawu ramiennego i obręczy barkowe. Schorzenia w obrębie ręki i barku a także ich urazy stanowią poważny problem społeczny i ekonomiczny.
Zapewniamy diagnostykę ortopedyczną, fizjoterapeutyczną oraz terapię profilaktyczną, ZACHOWAWCZĄ i pooperacyjną.
Często zdarza się, że klasyfikowane do operacji schorzenia można skutecznie leczyć czy też długotrwale odsunąć w czasie.

Nasze doświadczenie?

Nasz zespół tworzą doświadczeni fizjoterapeuci, którzy swoją wiedzę i doświadczenie zdobywali pod okiem prof. nadzw. dr hab. Marka Pieniążka. Każdy z nas jest autorem publikacji i licznych wystąpień na krajowych i międzynarodowych konferencjach poświęconych urazom ręki i kończyn górnych.
Ciężko pracowaliśmy aby przenieść amerykańskie i niemieckie doświadczenia w zakresie terapii ręki na grunt polski. Wprowadziliśmy standardy badania oraz terapii, które obowiązują na całym świecie. Pracujemy nowoczesnymi metodami terapii manualnej tkanek miękkich oraz sprawdzonymi i udoskonalonymi protokołami postępowania terapeutycznego w urazach i przeciążeniach ręki.
Przez ponad 10 lat pracy zdobyliśmy nieocenione doświadczenie. Prywatna praktyka pozwala nam kontynuować, rozwijać i udoskonalać metody leczenia i rehabilitacji ręki oraz barku. Tylko w takich warunkach możemy skutecznie leczyć. Standardem jest praca indywidualna. Dzięki takiemu podejściu do terapii szybciej osiągamy zaskakujące efekty.

Dlaczego warto do nas przyjechać?

– przeprowadzimy dokładną diagnostykę (często operacja nie jest konieczna)
– zaplanujemy i przeprowadzimy skuteczną terapię rehabilitację
– przygotujemy kompleksowy pakiet ćwiczeń domowych
– wykonamy niezbędne aparaty do samodzielnych ćwiczeń
– prowadzimy monitoring terapii domowych, co pozwala skutecznie pracować nawet z pacjentami z zagranicy, minimalizując ilość wizyt w naszym Centrum

Co nas wyróżnia?

– specjalizujemy się nie tylko w rehabilitacji pooperacyjnej ale również zachowawczej
– jesteśmy zespołem z wieloletnim doświadczeniem
– prowadzimy indywidualne terapie z Pacjentem
– posiadamy opracowane i ciągle udoskonalane, najlepsze w Polsce protokoły terapii ręki i barku
– nasze gabinety są nowoczesne i wyposażenie w najlepszy sprzęt
– pracujemy wykorzystując najlepsze systemy
– wykorzystujemy w terapii sonofeedback (terapia z wykorzystaniem USG)

Jak do nas trafić?

Nasze Centrum znajduje się w dzielnicy Krowodrza, oddalonej od centrum Krakowa o około 15 minut jazdy samochodem.
Z Lotniska im. Jana Pawła II w Balicach Centrum jest około 17 km (25 minut jazdy autem).
Z Dworca Głównego w Krakowie oraz Regionalnego Dworca Autobusowego jest około 4 km (10 minut jazdy samochodem).
Z trasy S7 można się do nas dostać samochodem w około 17 minut (11 km).
W odległości około 40 metrów znajduje się przystanek autobusowy “Kuźnicy Kołłątajowskiej”, przy którym zatrzymują się autobusy linii: 169, 217, 247, 257, 277 i 637.

Czym się zajmujemy? – Leczenie ZACHOWAWCZE i pooperacyjne.

Ręka

– urazy ścięgien i nerwów
– złamania, zwichnięcia, skręcenia
– transfery mięsnia
– rekonstrukcje nerwów obwodowych
– zmiany przeciążeniowe
– replantacje i rewaskularyzacje
– zespoły uciskowe nerwów (zespół kanału nadgarstka, zespół rowka n. łokciowego, zespół kanału Guyona)
– stany zapalne pochewek ścięgnistych i ścięgien (choroba DeQuarvaina, palec trzaskający)
– przykurcz Dupuytrena
– zespół Sudecka
– deformacje i przykurcze palców
– RZS

Bark

– zespół stożka rotatorów (naderwania, zerwania , naciągnięcia)
– endoproteza stawu barkowego
– zespół bolesnego barku (PHS)
– bark zamrożony
– zespół ciasnoty podbarkowej
– naciągnięcia i naderwania mięśni barku
– naciągnięcia i urazy ścięgien barku
– zapalenie kaletki podbarkowej
– niestabilność stawu ramiennego
– bóle zwyrodnieniowe stawu barkowo-obojczykowego
– bóle zwyrodnieniowe stawu barkowego

Więcej na temat schorzeń?

urazy ścięgien i nerwów

złamania, zwichnięcia, skręcenia

replantacje i rewaskularyzacje

zespół cieśni nadgarstka
to zespół objawów, które spowodowane są uciskiem nerwu pośrodkowego w kanale nadgarstka. Czym jest kanał nadgarstka? jest to przestrzeń między kośćmi nadgarstka a więzadłem poprzecznym nadgarstka. Przez ten kanał przechodzi 9 ścięgien, które zginają palce i nerw pośrodkowy.
Pierwsze objawy to zazwyczaj mrowienia w palcach, które wraz z rozwojem choroby staje się coraz bardziej uciążliwe. Dochodzi nawet do trudności ze spaniem z powodu ciągłego zdrętwienia, mrowienia, parestezji. Pojawiają się zaburzenia czucia w obrębie unerwienia nerwu pośrodkowego: palec I, II, III, i odpromieniowa strona palca IV. Długotrwały ucisk na nerw pośrodkowy prowadzi do zaników mięśniowych. Pierwszym mięśniem, którego zanik możemy zauważyć jest odwodziciel krótki kciuka (na kłębie kciuka zamiast górki widać spłaszczenie lub nawet dołek). Wszystkie opisane powyżej objawy prowadzą do znacznego upośledzenia funkcji ręki. Występuje brak możliwości chwycenia monet, zapięcia guzików.. Przy upośledzonym czuciu często dochodzi do oparzeń opuszków palców.
Oczywiście jak w każdej jednostce chorobowej podstawą jest dobra diagnostyka. Do tej pory zdarzają się pacjenci, którzy przez wiele lat leczeni byli na schorzenia kręgosłupa… A wystarczy prawidłowo przeprowadzony wywiad i badanie ręki. Przewodnictwo nerwu pośrodkowego (EMG) lub USG nadgarstka pomoże w potwierdzeniu postawionego rozpoznania.
Leczenie może być zachowawcze lub operacyjne w zależności od zebranego wywiadu, dolegliwości i wyników badań dodatkowych.
Leczenie zachowawcze proponowane przez terapeutów w Fizjoter

• ćwiczenia w systemie Peg- Board
  • neuromobilizacje
  • fizykoterapia
  • stabilizator zakładany na noc (proponujemy stabilizator dopasowany idealnie do swojej ręki – więcej w zakładce “aparatowanie ręki”)

Leczenie operacyjne polega na przecięciu więzadła poprzecznego nadgarstka, co zwiększa objętość kanału nadgarstka i zmniejsza ucisk na nerw.Po operacji objawy mogą ustąpią od razu lub nawet kilkanaście miesięcy później.
Po leczeniu operacyjnym polecana jest rehabilitacja, która przyspieszy powrót funkcji ręki.

Choroba De Quervaina

Dotyczy pierwszego przedziału prostowników – anatomicznego tunelu, przez który przechodzą dwa ścięgna: odwodziciel długi i prostownik krótki kciuka. Przez wiele lat sądzono, że przyczyną dolegliwości jest ograniczony stan zapalny. Ostatnie doniesienia nie potwierdzają tej teorii. Patologiczne zwężenie pierwszego przedziału prostowników objawia się bolesnością nadgarstka po stronie promieniowej. Bolesność nasila się podczas ruchów nadgarstka oraz kciuka.

Podstawowy testem wskazującym na obecność choroby DeQuervaina jest test Finkelsteina. Polega na zgięciu kciuka do środka dłoni, pozostałe pale obejmują kciuk. Odchylamy nadgarstek w kierunku łokciowym (czynnie lub biernie). Bóle i trzeszczenia pojawiające się nad wyrostkiem rylcowatym wskazują na występowanie choroby DeQuervaina.

Fizjoterapeuta lub lekarz wykona jeszcze inne testy, które będą różnicowały patologiczne zwężenie pierwszego przedziału prostowników ze zmianami zwyrodnieniowymi w stawie śródręczno-nadgarstkowym.

Podstawowe postępowanie przy tym schorzeniu powinno obejmować:

• unieruchomienie stawu nadgarstkowo – śródręcznego kciuka
  • terapię manualną
  • kinesio taping
  • zabiegi fizykoterapeutyczne (p/zapalne, p/bólowe)
  • ćwiczenia czynne i czynne z oporem na wybrane mięśnie

W naszej pracowni wykonamy odpowiednią ortezę na ręce pacjenta (więcej informacji w zakładce “aparatowanie ręki”). Ćwiczenia czynne i oporowe, które stosujemy są wykonywane w systemie Peg-Board.
Lekarze bardzo chętnie stosują zastrzyki sterydowe podawane do pierwszego przedziału prostowników. Jednak wg. danych z piśmiennictwa postępowanie takie cechuje się przejściową poprawą i nawrotem dolegliwości.

Możliwe jest również chirurgiczne odbarczenie pierwszego przedziału prostowników. Zabieg przeprowadzany jest w znieczuleniu miejscowym.  Po zabiegu zalecane jest postępowanie fizjoterapeutyczne.

„Palec trzaskający”

Zwężenie anatomicznego kanału (troczek A1) przez który przechodzą ścięgna zginaczy palców. Niekiedy przyczyną może być patologiczne zgrubienie na ścięgnie. Najczęściej schorzenie dotyczy palca IV. Pierwsze objawy to uczucie dyskomfortu nasilające się przy przy próbie zgięcia palca i bolesność uciskowa w okolicy podstawy palca. W kolejnym etapie dochodzi do zaburzenie gładkiego przesuwu ścięgien pod pierwszym więzadłem obrączkowym aż do zablokowania palca w pozycji zgięciowej. Brak jest możliwości czynnego wyprostu – jedynie bierne odprowadzenie palca.
Wczesne stadium choroby można leczyć zachowawczo. W naszym Centrum stosujemy:

• czasowe unieruchomienie wybranego stawu (np. aparatem wykonanym z termoplastu)
  • ćwiczenia wybranych mięśni (w systemie Peg – Board)
  • ćwiczenia domowe wg. zaleceń fizjoterapeuty

Innym rozwiązaniem jest stosowanie niesterydowych leków przeciwzapalnych lub miejscowe podanie steroidów w okolice zapalnie zmienionej pochewki i ścięgna.
Radykalnym rozwiązaniem problemu z palcem trzaskającym jest zabieg operacyjny. Polega na przecięciu patologicznie zmienionego więzadła (pochewki zginaczy) i przywróceniu warunków do gładkiego przesuwu ścięgien zginaczy placów.
W okresie pooperacyjnym zalecana jest rehabilitacja ręki.
Stosujemy:

• mobilizację blizny
  • ćwiczenia wybranych mięśni (w systemie Peg – Board)
  • ćwiczenia domowe wg. zaleceń fizjoterapeuty

przykurcz Dupuytrena

Choroba Dupuytren’a to patologiczne pogrubienie powięzi na dłoniowej powierzchni ręki oraz palcach. Przyczyna powstawania tej choroby nie jest dokładnie wyjaśniona. Wiadomo, że czynniki genetyczne, mikrourazy ręki oraz pewne zawody predysponują do jej wystąpienia. W literaturze odnajdujemy również informacje, że schorzenie to było charakterystyczne dla Wikingów:)
Najczęściej choroba Dupuytrena dotyczy palca piątego, czwartego i kciuka.
Pierwsze objawy to mały guzek na dłoniowej stronie śródręcza. Zazwyczaj nie jest on zauważany. Dopiero kiedy dochodzi do wyczuwalnego pogrubienia pasm i przykurczów palców pacjenci zgłaszają się do lekarza.
Chociaż zazwyczaj to upośledzenie funkcji ręki skłania do wizyty w gabinecie np. trudność z umyciem twarzy, brak możliwości ubrania rękawiczki..
Postęp choroby jest bardzo zróżnicowany. Czasem guzek utrzymuje się przez wiele lat i nie dochodzi do bardziej zaawansowanych zmian, a czasem w ciągu kilku miesięcy dochodzi do zupełnego zgięcia palca przez przerośnięte rozcięgno.

Sposób leczenia zależy od stopnia zaawansowania choroby.
Leczenie zachowawcze stosowane jest przy mało nasilonych zmianach. Jednak nie koniecznie przynosi efekty. Większe zmiany leczone są zazwyczaj przez chirurgiczne usunięcie przerośniętych pasm. Po zabiegu chirurgicznym w celu utrzymania efektów zabiegu, zwiększenia zakresów ruchu i odbudowy siły ważne jest podjęcie rehabilitacji.
Proponujemy postępowanie fizjoterapeutyczne obejmujące:

• terapię blizny
  • ćwiczenia czynne, wspomagane i z oporem na wybrane grupy mięśniowe w systemie Peg Board
  • fizykoterapię (w zależności od potrzeb)

deformacje i przykurcze palców

RZS