Redukcja / usuwanie zmarszczek

Stosowane są w celu wygładzenia zmarszczek oraz modelowania konturów twarzy i ust. Wypełnienie zmarszczek następuje w wyniku wstrzyknięcia do skóry tzw. fillera, którym najczęściej jest kwas hialuronowy.

Kwas hialuronowy

Jest to rodzaj polisacharydu, który naturalnie występuje w organizmie. W ludzkiej skórze jest składnikiem macierzy międzykomórkowej skóry właściwej, gwarantując jej sprężystość i odpowiednie uwodnienie. Swoje specyficzne właściwości zawdzięcza zdolności do wiązania cząsteczek wody (jedna cząsteczka kwasu hialuronowego potrafi związać ok 250 cząsteczek wody).
Wraz z wiekiem ilość kwasu hialuronowego zmniejsza się, przez co skóra nie jest w stanie magazynować wodę na odpowiednim poziomie. Dochodzi do utraty młodzieńczej jędrności i pojawiają się zmarszczki oraz bruzdy.

Zastrzyki z kwasu hialuronowego wypełniają zwiotczałe tkanki, likwidując widoczne objawy starzenia. Efekt ten utrzymuje się od 6 – 12 miesięcy po zabiegu, następnie kwas hialuronowy ulega biodegradacji czyli naturalnej absorpcji. Nawet po całkowitym wchłonięciu kwasu, efekt wypełnienia nadal jest częściowo odczuwalny ze względu na miejscową poprawę odżywienia i nawilżenia skóry oraz stymulację procesu syntezy kolagenu w skórze.

Wskazania:

modelowanie owalu twarzy
zmarszczki poziome i pionowe czoła
„kurze łapki”
dolina łez
zmarszczki śmiechowe
linie marionetki
fałdy nosowo – wargowe
zmarszczki palacza
wypełnianie i poprawa konturu ust
korekcja kości policzkowych
korekcja ubytków tkanki podskórnej

Przeciwwskazania:

ciąża i okres laktacji
choroby przebiegające z wysoką gorączką
choroby autoimmunologiczne w fazie aktywnej
wirusowe, grzybicze i bakteryjne infekcje skóry
skłonności do powstawania blizn przerostowych i keloidów
zaburzenia krzepliwości krwi oraz przyjmowanie leków obniżających krzepliwość
reakcje uczuleniowe na składniki wypełniacza

Toksyna botulinowa

Jest preparatem uzyskiwanym z toksyny produkowanej przez bakterię z rodzaju Clostridium botulinum. Jest to rodzaj silnej neurotoksyny, która wstrzyknięta do mięśnia blokuje wydzielanie acetylocholiny (przekaźnika synaptycznego) na poziomie płytki nerwowo – mięśniowej, czyli w miejscu połączenia aksonu neuronu ruchowego z komórką mięśniową. Dochodzi wówczas do zahamowania zdolności do skurczu (paraliżu) ostrzykniętego mięśnia.
Rozróżnia się 7 typów toksyn botulinowych (A,B,C1,D,E,F i G), w zależności od szczepu danej bakterii. Wszystkie mają podobny mechanizm działania, natomiast różnią się strukturą i stopniem toksyczności. Najpowszechniej stosowaną w medycynie estetycznej jest toksyna typu A (m.in. Botox, Azzalure, Dysport). Toksyna botulinowa potocznie często jest zwana Botox od nazwy produktu największego producenta tej substancji.

BOTOX, AZZALURE

Są to kompleksowe toksyny Clostridium botulinum typu A z hemaglutyniną. Stosowane są w celu tymczasowej poprawy wyglądu umiarkowanych i silnych zmarszczek szczególnie w okolicy czoła, pojawiających się przy marszczeniu brwi. Terapia wskazana jest u pacjentów do 65 roku życia.
Najkorzystniejszy efekt działania leku, utrzymuje się średnio do 4 miesięcy, a pierwsze rezultaty są widoczne ok 3-5 dnia od ostrzyknięcia.
Odstępy pomiędzy kolejnymi seriami wstrzyknięć nie powinny być częstsze niż 3 miesiące.

Przeciwwskazania:

– miastenia rzekomoporaźna, zespół Eaton Lamberta, stwardnienie boczne zanikowe
– stan zapalny w miejscu poddawanym zabiegowi
– dysfagia, aspiracja
– uczulenie na składniki leku (np. albuminę ludzką)
– ciąża i okres laktacji
– zażywanie antybiotyków z grupy aminoglikozydów

Wskazania

do zastosowania kuracji z pewnością jest redukcja zmarszczek, szczególnie górnej części twarzy ( np. pionowe zmarszczki pomiędzy brwiami, linie czołowe, „kurze łapki” itp.)
Inne wskazania to m.in.:
– nadpotliwość
– bruksizm
– blefarospazm
– zez
– chroniczne migreny
– kręcz karku

Skutki uboczne,

do których może dojść w trakcie lub po zabiegu to:
– miejscowy ból w momencie iniekcji i tkliwość pozabiegowa
– niewielkie krwiaki i przejściowy obrzęk w miejscu iniekcji
– nadmierne osłabienie mięśni
– krótkotrwały ból głowy

Zalecenia pozabiegowe:

Przez okres do 4 h po zabiegu pacjent powinien pozostać w pozycji stojącej bądź siedzącej oraz unikać schylania się. Nie wolno masować ani dotykać miejsc iniekcji, aby dodatkowo nie podrażnić skóry. Zaleca się również unikać wygrzewania w saunie oraz opalania. Wskazane jest aby przez 24 godziny po zabiegu zaprzestać palenia tytoniu oraz wstrzymać się od spożycia alkoholu. Niekorzystnie wpływać może również różnica ciśnień, dlatego też nie powinno się latać samolotem ani nurkować w ciągu 24 godzin po iniekcji. Zaraz po zabiegu należy przeprowadzić trening mięśni mimicznych twarzy.