Przebarwienia na ciele

Przebarwienia są to widoczne gołym okiem plamki lub plamy, wyraźnie ciemniejsze od zdrowej powierzchni skóry. Związane są z aktywnością melaniny- grupy pigmentów, które mają za zadanie chronić skórę.

Do przebarwień dochodzi najczęściej wskutek nadmiernej ekspozycji skóry na działanie promieniowania UV, są one także nieodłącznym elementem procesu starzenia się.
Czynniki, które dodatkowo predysponują do pojawiania się przebarwień to m.in.:
– miejscowe stany zapalne (np. potrądzikowe)
– choroby ogólnoustrojowe (np. choroby wątroby)
– ciąża
– menopauza
– zaburzenia hormonalne i endokrynologiczne (np. choroba Addisona, Cushinga, nadczynność tarczycy)
– niektóre leki (np. środki antykoncepcyjne, barbiturany)
– płeć żeńska

Najczęstszymi formami hiperpigmentacji są:

– PIEGI – drobne, ciemne plamki, występujące najczęściej u osób o jasnej karnacji. Ich występowanie jest uwarunkowane genetycznie, natomiast działanie promieniowania UV może dodatkowo nasilać ich pojawianie się oraz proces ciemnienia;
– PLAMY SOCZEWICOWATE – większe od piegów plamki, przybierające barwę od jasnobrązowej do brunatnej (często koloryt jest różnorodny w obrębie samej zmiany). Mogą być wrodzone lub nabyte (plamy soczewicowate słoneczne, starcze). W przeciwieństwie od piegów plamy soczewicowate nie ciemnieją na słońcu;
– OSTUDA – symetryczne, ciemne plamy, pojawiające się zwykle na policzkach, czole i górnej wardze. Występuje w przebiegu zaburzeń hormonalnych chorobowych (np. zapalenie przydatków) oraz fizjologicznych (ciąża, menopauza). Może pojawiać się także u osób stosujących doustne środki antykoncepcyjne;
– PRZEBARWIENIA POLEKOWE – związane z reakcją na przyjmowane leki o działaniu fotouczulającym;
– PRZEBARWIENIA POZAPALNE – skutek zmian potrądzikowych, atopowego zapalenia skóry, liszaja itp.

– Peeling lekarski (TCA, PRX-T33, kwas migdałowy, kwas laktobinowy)
– Micro-needling
– Laser Elos