Poszerzone naczynka

Określa się je mianem „venulektazji” oraz „żył siatkowatych”.
Venulektazje stanowią nieco większą odmianę teleangiektazji, przybierają postać rozszerzeń żylnych o średnicy 0,5 – 3 mm o charakterystycznym sino – niebieskim lub sino – czerwonym zabarwieniu. Najczęściej pojawiają się w obrębie kończyn dolnych (na udach, podudziach, okolicach podkolanowych i okolicach kostek).
Żyły siatkowate czyli siateczkowate poszerzenia żylne, to zmiany naczyniowe położone nieco głębiej oraz o dłuższym przebiegu niż venulektazje. Osiągają średnicę ok 2- 4 mm i tworzą niekiedy bardzo rozbudowaną siatkę niebieskich naczyń, czemu zawdzięczają swoją nazwę.

Do przyczyn powstawania zmian o charakterze venulektazji i żył siatkowatych należą:
– uwarunkowania genetyczne
– płeć żeńska
– okres ciąży
– stosowanie doustnych środków antykoncepcyjnych oraz terapii hormonalnej nadwaga, otyłość
– nadciśnienie tętnicze
– praca siedząca, stojąca
– mała aktywność ruchowa
– przegrzewanie skóry (nadmierne opalanie, częste wizyty w solarium, saunie)
– noszenie nieodpowiedniego obuwia (z wysokimi obcasami)
– schorzenia naczyń krwionośnych

Nadmienione typy deformacji naczyń stanowią manifestację rozwijającej się niewydolności mechanizmów powrotu żylnego, co bezpośrednio predysponuje do poważnej w skutkach przewlekłej niewydolności żylnej, która objawia się:
– żylakami
– obrzękami żylno-limfatycznymi kończyn dolnych
– dolegliwościami bólowymi zajętych obszarów
– uczuciem ciężkich nóg
– nocnymi kurczami mięśni, szczególnie łydek
– rumieniem bądź sinicą
– mrowieniem, pieczeniem skóry kończyn dolnych
– zespołem niespokojnych nóg

Nieleczona PNŻ w końcowym etapie przybiera postać owrzodzeń, czyli poważnych zmian troficznych i uszkodzeń skóry kończyn dolnych.
Ważna jest zatem szybka reakcja na powstające zmiany oraz pełna diagnostyka, która umożliwi wyeliminowanie chociażby niektórych czynników ryzyka.

– Laser Elos (laserowe zamykanie naczynek)
– Skleroterapia
– IPL