Pajączki – zamykanie naczynek

Pajączki są to drobne, rozszerzone naczynia krwionośne splotu podbrodawkowego, widoczne zaraz pod skórą zw. „teleangiektazjami”. Zmiany charakteryzują się wielkością rzędu od 0,1 – 1 mm i przybierają postać prześwitujących przez naskórek czerwonych i czerwono – niebieskich nitek. Najczęściej dotyczą okolicy policzków, nosa, czoła, dekoltu i kończyn dolnych. Przeważnie traktowane jedynie jako defekt kosmetyczny, stanowią tak na prawdę jeden z pierwszych objawów przewlekłej niewydolności żylnej. Jest to zatem początek poważnych dolegliwości, na które powinniśmy szybko zareagować.

Problem ten dotyczy przeważnie kobiet ze względu na mniej stabilną gospodarkę hormonalną, okres ciąży, stosowanie doustnych środków antykoncepcyjnych oraz terapii hormonalnej (estrogeny i progesteron mają wpływ na stan naczyń krionośnych). Dodatkowo do czynników, które przyczyniają się do powstawania zmian naczyń krwionośnych typu „pajączki” należą:
– uwarunkowania genetyczne
– nadwaga, otyłość
– nadciśnienie tętnicze
– choroby wątroby
– choroby układowe np. toczeń rumieniowaty, twardzina
– trądzik różowaty
– praca siedząca, stojąca
– mała aktywność ruchowa
– przegrzewanie skóry (nadmierne opalanie, częste wizyty w solarium, saunie)
– noszenie nieodpowiedniego obuwia (z wysokimi obcasami)
– schorzenia naczyń krwionośnych

Skleroterapia
Jest to małoinwazyjny zabieg likwidacji poszerzonych żył powierzchownych o średniej i małej średnicy oraz drobnych naczynek podskórnych typu „pajączki”, pojawiających się w obrębie kończyn dolnych.
Zabieg polega na wprowadzeniu specjalnego preparatu do poszerzonego naczynia za pomocą cieniutkiej igły. Preparat ten należy do tzw. środków obliterujących (najczęściej Aetoxysclerol), które wpływają bezpośrednio na komórki śródbłonka znajdujące się w ścianie naczyń żylnych. Powodują skurcz naczynia, następnie wytworzenie się skrzepu oraz zwłóknienie ściany naczynia, co ostatecznie prowadzi do całkowitego zamknięcia jej światła. Naczynie, które zostaje w ten sposób odseparowane od krwioobiegu z biegiem czasu zanika i ulega wchłonięciu.

Laser Elos (laserowe zamykanie naczynek)
Zabieg polega na przekazaniu energii świetlnej, która pochłaniana jest przez czerwony barwnik krwi – hemoglobinę i zmienia się w ciepło podnosząc temperaturę krwi. W tym czasie krew osiąga temperaturę koagulacji i niszczy ścianę naczynia, które po pewnym czasie jest usuwane przez organizm.